Kun je migraine voorkomen?

Extreme hoofdpijn die niet vanzelf over lijkt te gaan? Het zou migraine kunnen zijn. Veel mensen hebben last van migraine. Een aanval van migraine kan lang duren, soms zelfs wel drie dagen aanhouden. Vaak zijn mensen ook misselijk en moeten ze overgeven.

Migraine kan met medicijnen en bedrust behandeld worden, maar is het ook mogelijk om migraine te voorkomen.

Voorkom migraine met deze tips

Er is veel onderzoek gedaan naar migraine. Migraine is op zich niet gevaarlijk, al wordt er nog onderzoek gedaan naar de wijze waarop de hersenen worden aangetast door een aanval (of meerdere aanvallen) van migraine.

Kun je migraine voorkomen?

Onderzoekers hebben intussen een aantal tips om te voorkomen dat je een migraine-aanval krijgt.

#1 Hormonen

Anticonceptie met een lage dosis oestrogeen kan helpen om migraine te voorkomen. Althans, als je een vrouw bent. Vrouwen hebben dan ook vaker migraine dan mannen. Dat komt omdat hormonen de boosdoeners zijn. De hormonen die gebruikt worden in anticonceptie blijken echter ook een positieve werking te hebben op migraine.

#2 Eet met regelmaat

Een heel makkelijke manier om de kans op migraine te verkleinen is door regelmatig te eten. Wie wel eens een maaltijd (zoals het ontbijt, wat maar wat vaak gebeurt) overslaat, loopt een grotere kans op hoofdpijn dan mensen die gewoon op regelmatige momenten eten en drinken.

#3 Eet gezond

Ook wat je eet is van belang. Er zijn genoeg producten waarvan bekend is dat ze hoofdpijnen kunnen uitlokken, zoals chocolade, wijn, citrusvruchten en kaas. Door gezond te eten, waarbij je ook let op calorieën, kun je voorkomen dat je ten prooi valt aan een aanval van migraine.

#4 Slaap

Slaaptekort kan leiden tot migraine. Maar ook te lang te slapen kan een negatief effect hebben. Wederom geldt dat routine belangrijk is. Doktoren raden patiënten met migraine niet voor niets aan om ook in het weekend vroeg op te staan en tijdig naar bed te gaan. Het kan helpen om je eigen slaappatroon vorm te geven.

#5 Houd je hoofdpijnen bij

Hoofdpijn is moeilijk te voorspellen, maar als je eenmaal weet welk factoren bij jou meespelen, kun je er wel beter op inspelen. Houd daarom bij op welke momenten je hoofdpijn hebt en probeer een verband te vinden. Wanneer heb je meer hoofdpijn dan anders? Wat heb je gegeten of gedaan?

#6 Stress

Helaas is stress niet door iedereen te reguleren, want het is een belangrijke factor die kan leiden tot migraine. Probeer van stress af te komen, bijvoorbeeld door jezelf te ontspannen. Las het liefst dagelijks een ontspanningsmoment (van minstens een half uur) in om tot rust te komen. Een bezoekje aan de masseur kan ook wonderen verrichten en de stress (en hoofdpijn) doen afnemen.

#7 Water

Veel water drinken is om allerlei redenen belangrijk. Eén ervan is dat het je hydrateert en afvalstoffen wegvoert. Een aanval van migraine kan op deze manier ook verhinderd worden. Hoeveel liter je op een dag zou moeten drinken? 2 tot 3 liter raden we je zeker aan.

#8 Licht

Ben jij gevoelig voor licht? Werk je in een kantoortuin met van die grote bakken tl-verlichting? Het is heel goed mogelijk dat dit zorgt voor migraine en hoofdpijn. Zorg er daarom voor dat je bestand bent tegen dit licht. Er zijn speciale brullen om het licht te dempen. Je kunt natuurlijk ook vragen of er iets aan de verlichting gedaan kan worden.

#9 Wees zuinig met alcohol

Van alcohol wist je waarschijnlijk wel dat het niet bevorderlijk zou werken voor je hoofdpijn. Wees dan ook zuinig met alcohol.

Natuurlijk moet je af en toe iets kunnen drinken, maar houd het bij een paar. Let er ook op dat verschillende alcoholische versnaperingen tot nog meer hoofdpijn kunnen leiden dan anderen. Rode wijn en whiskey leveren namelijk sneller hoofdpijn op dan een biertje of rosé.

#10 Zuurstof

Een zuurstoftekort loop je sneller op dan je denkt, ook al merk je het niet. Zorg voor voldoende frisse licht in huis door de ramen open te zetten en ga op het werk af en toe naar buiten. Adem lekker diep in en ervaar zelf hoe je ook daarvan tot rust komt.

#11 Beweging

Ook beweging is van cruciaal belang om een aanval van hoofdpijn te voorkomen of verminderen. Veel bewegen voorkomt niet alleen dat je een migraineaanval krijgt, maar kan ook de regelmaat van aanvallen afnemen en zorgen dat de pijn minder heftig is. Beweging en zuurstof gaan dan ook hand-in-hand, omdat je gedwongen wordt zuurstof tot je te nemen als je je inspant.

Meer weten over migraine? Lees op Thuisarts.nl