Kun je migraine voorkomen?

Extreme hoofdpijn die niet vanzelf over lijkt te gaan? Het zou migraine kunnen zijn. Veel mensen hebben last van migraine. Een aanval van migraine kan lang duren, soms zelfs wel drie dagen aanhouden. Vaak zijn mensen ook misselijk en moeten ze overgeven.

Migraine kan met medicijnen en bedrust behandeld worden, maar is het ook mogelijk om migraine te voorkomen.

Voorkom migraine met deze tips

Er is veel onderzoek gedaan naar migraine. Migraine is op zich niet gevaarlijk, al wordt er nog onderzoek gedaan naar de wijze waarop de hersenen worden aangetast door een aanval (of meerdere aanvallen) van migraine.

Kun je migraine voorkomen?

Onderzoekers hebben intussen een aantal tips om te voorkomen dat je een migraine-aanval krijgt.

#1 Hormonen

Anticonceptie met een lage dosis oestrogeen kan helpen om migraine te voorkomen. Althans, als je een vrouw bent. Vrouwen hebben dan ook vaker migraine dan mannen. Dat komt omdat hormonen de boosdoeners zijn. De hormonen die gebruikt worden in anticonceptie blijken echter ook een positieve werking te hebben op migraine.

#2 Eet met regelmaat

Een heel makkelijke manier om de kans op migraine te verkleinen is door regelmatig te eten. Wie wel eens een maaltijd (zoals het ontbijt, wat maar wat vaak gebeurt) overslaat, loopt een grotere kans op hoofdpijn dan mensen die gewoon op regelmatige momenten eten en drinken.

#3 Eet gezond

Ook wat je eet is van belang. Er zijn genoeg producten waarvan bekend is dat ze hoofdpijnen kunnen uitlokken, zoals chocolade, wijn, citrusvruchten en kaas. Door gezond te eten, waarbij je ook let op calorieën, kun je voorkomen dat je ten prooi valt aan een aanval van migraine.

#4 Slaap

Slaaptekort kan leiden tot migraine. Maar ook te lang te slapen kan een negatief effect hebben. Wederom geldt dat routine belangrijk is. Doktoren raden patiënten met migraine niet voor niets aan om ook in het weekend vroeg op te staan en tijdig naar bed te gaan. Het kan helpen om je eigen slaappatroon vorm te geven.

#5 Houd je hoofdpijnen bij

Hoofdpijn is moeilijk te voorspellen, maar als je eenmaal weet welk factoren bij jou meespelen, kun je er wel beter op inspelen. Houd daarom bij op welke momenten je hoofdpijn hebt en probeer een verband te vinden. Wanneer heb je meer hoofdpijn dan anders? Wat heb je gegeten of gedaan?

#6 Stress

Helaas is stress niet door iedereen te reguleren, want het is een belangrijke factor die kan leiden tot migraine. Probeer van stress af te komen, bijvoorbeeld door jezelf te ontspannen. Las het liefst dagelijks een ontspanningsmoment (van minstens een half uur) in om tot rust te komen. Een bezoekje aan de masseur kan ook wonderen verrichten en de stress (en hoofdpijn) doen afnemen.

#7 Water

Veel water drinken is om allerlei redenen belangrijk. Eén ervan is dat het je hydrateert en afvalstoffen wegvoert. Een aanval van migraine kan op deze manier ook verhinderd worden. Hoeveel liter je op een dag zou moeten drinken? 2 tot 3 liter raden we je zeker aan.

#8 Licht

Ben jij gevoelig voor licht? Werk je in een kantoortuin met van die grote bakken tl-verlichting? Het is heel goed mogelijk dat dit zorgt voor migraine en hoofdpijn. Zorg er daarom voor dat je bestand bent tegen dit licht. Er zijn speciale brullen om het licht te dempen. Je kunt natuurlijk ook vragen of er iets aan de verlichting gedaan kan worden.

#9 Wees zuinig met alcohol

Van alcohol wist je waarschijnlijk wel dat het niet bevorderlijk zou werken voor je hoofdpijn. Wees dan ook zuinig met alcohol.

Natuurlijk moet je af en toe iets kunnen drinken, maar houd het bij een paar. Let er ook op dat verschillende alcoholische versnaperingen tot nog meer hoofdpijn kunnen leiden dan anderen. Rode wijn en whiskey leveren namelijk sneller hoofdpijn op dan een biertje of rosé.

#10 Zuurstof

Een zuurstoftekort loop je sneller op dan je denkt, ook al merk je het niet. Zorg voor voldoende frisse licht in huis door de ramen open te zetten en ga op het werk af en toe naar buiten. Adem lekker diep in en ervaar zelf hoe je ook daarvan tot rust komt.

#11 Beweging

Ook beweging is van cruciaal belang om een aanval van hoofdpijn te voorkomen of verminderen. Veel bewegen voorkomt niet alleen dat je een migraineaanval krijgt, maar kan ook de regelmaat van aanvallen afnemen en zorgen dat de pijn minder heftig is. Beweging en zuurstof gaan dan ook hand-in-hand, omdat je gedwongen wordt zuurstof tot je te nemen als je je inspant.

Meer weten over migraine? Lees op Thuisarts.nl

Over Tjalie

Tjalie Rapid is een Nederlandse auteur en voedseldeskundige die onder diverse pseudoniemen veel boeken en artikelen geschreven heeft over gezonde voeding. Tjalie werd geboren in 1971 en ging na zijn middelbare school naar de universiteit in Amsterdam. Na een paar jaar voor de krant te hebben gewerkt, stortte hij zich volledig op het schrijven van boeken over voeding. Van zijn hand zijn diverse receptenboeken verschenen, waarvoor hij de hele wereld over reisde. De Chinese keuken spreekt Tjalie het meeste aan. Het is dan ook dat veel van zijn opvattingen stoelen op de meningen en visies van geleerden uit het oosten.

Tjalie is kritisch als het om voeding gaat, maar nog kritischer is hij over diëten. In zijn artikelen neemt hij mensen mee die op zoek zijn naar een dieet. Hij vertelt hen welk dieet het meest geschikt is en steekt zijn afschuw over bepaalde diëten – zoals het ziekenhuisdieet – nooit onder stoelen of banken. Crash diëten komen er bij Tjalie niet in. Liever kiest hij voor duurzaam.

In zijn vrije tijd reist Tjalie veel. Hij is niet getrouwd en heeft ook geen kinderen. Naast reizen houdt hij ervan om te lezen en met vrienden uit eten te gaan. Wil je meer in contact komen met Tjalie of wil je hem boeken om te komen spreken? Neem dan contact op volgens onderstaand formulier.

Geen honger meer tijdens je dieet met Atkins

Atkins dieetAanhangers van het Atkins dieet zeggen dat ze minder honger ervaren dan de meeste andere mensen die een ander dieet volgen. Hoe komt dat? Het heeft alles te maken met de wijze waarop het Atkins dieet koolhydraten vervangt. In dit artikel meer informatie over het succesvolle Atkins dieet. Zo kun jij bepalen of het Atkins dieet voor jou een serieus dieet zou kunnen zijn om mee af te vallen. We behandelen van alles in dit artikel: een achtergrond van het dieet, wat je wel en niet mag eten en de risico’s van het dieet.

 

Achtergrond

Het Atkins dieet biedt een uitgebreid koolhydraatarm dieet weekmenu (low carb), dat vooral in de Verenigde Staten erg populair is geworden vanwege haar andere denkwijze. Waar veel diëten zich richten op het minderen van vet eten, richt het Atkins dieet zich er juist meer op. Je mag bij het Atkins dieet gerust room en mayonaise nemen, net zoals vette vis- en vleessoorten. Waarom? Omdat het Atkins dieet ervan uitgaat dat koolhydraten de meeste calorieën bevatten en dus dikmakers zijn. Koolhydraten worden in je lichaam opgeslagen en omgezet in suiker en vervolgens in vet, waardoor je heel snel aan kan komen. Omdat de meeste diëten gewoon toestaan om koolhydraten te eten, merken veel gebruikers niet dat ze aan blijven komen. Ze sporten hard en eten gezonder, maar vallen nauwelijks af. En dat terwijl gebruikers van het Atkins dieet juist met grote hoeveelheden afvallen.

 

Wat mag je wel en wat mag je niet eten?

Bij het koolhydraatarme dieet, wat het Atkins dieet dus is, gaat het erom dat je koolhydraten laat staan. Dat kan even wennen zijn, want koolhydraten zitten in de meeste bekende voedingsproducten. Denk aan brood, pasta, rijst en ga zo maar even door. Wie koolhydraten gaat minderen moet dus op zoek naar goede alternatieven. Gelukkig zijn die er in eiwitten. Eiwitrijke producten zijn toegestaan, evenals vette producten. Vlees en vis, maar ook zuivel, room en andere vette producten. De eiwitten in die producten zorgen ervoor dat je een vol en gevuld gevoel hebt. Daardoor klagen mensen die het Atkins dieet volgen nooit over een hongerig gevoel. Simpelweg omdat ze dat niet meer ervaren. Dit is dan ook een heel belangrijke basis binnen het dieet.

 

Alleen maar voordelen?

Het Atkins dieet is erg populair omdat er zoveel voordelen aan het dieet kleven. Afvallen zonder hongergevoel, afvallen door gewoon te blijven eten wat je lekker vindt. Afvallen met veel vis en vlees, wat voor de meeste mensen toch wel erg prettig is. Is er dan helemaal geen kanttekening? Jawel. Critici die het Atkins dieet scherp onder de loep hebben genomen denken dat er een te hoog cholesterol kan ontstaan door het langer volgen van dit dieet. Voor diabetici is het dus niet aan te raden om dit dieet te volgen. Wil je nu wel het Atkins dieet een kans geven, maar heb je last van suikerziekte? Raadpleeg dan van tevoren een arts of gewichtsconsulent. Deze kan naar jouw persoonlijke situatie kijken en bepalen of het Atkins dieet voor jou wel of niet geschikt is.

 

Atkins wat voor jou?

Je hebt meer kunnen lezen over het Atkins dieet. Dit koolhydraatarme dieet is erg populair, vanwege haar vele voordelen. Zo ervaar je weinig tot geen honger tijdens dit dieet. Ook val je af door gewoon vet te eten. Je mindert enkel en alleen in koolhydraten. Nadat je gewend bent aan de nieuwe voeding, val je vanzelf af. Heb jij te maken met overgewicht en wil je daar graag zelf iets aan doen? Overweeg dan zeker het Atkins dieet. Wellicht is het Atkins dieet ook wat voor jou.