Geen honger meer tijdens je dieet met Atkins

Atkins dieetAanhangers van het Atkins dieet zeggen dat ze minder honger ervaren dan de meeste andere mensen die een ander dieet volgen. Hoe komt dat? Het heeft alles te maken met de wijze waarop het Atkins dieet koolhydraten vervangt. In dit artikel meer informatie over het succesvolle Atkins dieet. Zo kun jij bepalen of het Atkins dieet voor jou een serieus dieet zou kunnen zijn om mee af te vallen. We behandelen van alles in dit artikel: een achtergrond van het dieet, wat je wel en niet mag eten en de risico’s van het dieet.

 

Achtergrond

Het Atkins dieet biedt een uitgebreid koolhydraatarm dieet weekmenu (low carb), dat vooral in de Verenigde Staten erg populair is geworden vanwege haar andere denkwijze. Waar veel diëten zich richten op het minderen van vet eten, richt het Atkins dieet zich er juist meer op. Je mag bij het Atkins dieet gerust room en mayonaise nemen, net zoals vette vis- en vleessoorten. Waarom? Omdat het Atkins dieet ervan uitgaat dat koolhydraten de meeste calorieën bevatten en dus dikmakers zijn. Koolhydraten worden in je lichaam opgeslagen en omgezet in suiker en vervolgens in vet, waardoor je heel snel aan kan komen. Omdat de meeste diëten gewoon toestaan om koolhydraten te eten, merken veel gebruikers niet dat ze aan blijven komen. Ze sporten hard en eten gezonder, maar vallen nauwelijks af. En dat terwijl gebruikers van het Atkins dieet juist met grote hoeveelheden afvallen.

 

Wat mag je wel en wat mag je niet eten?

Bij het koolhydraatarme dieet, wat het Atkins dieet dus is, gaat het erom dat je koolhydraten laat staan. Dat kan even wennen zijn, want koolhydraten zitten in de meeste bekende voedingsproducten. Denk aan brood, pasta, rijst en ga zo maar even door. Wie koolhydraten gaat minderen moet dus op zoek naar goede alternatieven. Gelukkig zijn die er in eiwitten. Eiwitrijke producten zijn toegestaan, evenals vette producten. Vlees en vis, maar ook zuivel, room en andere vette producten. De eiwitten in die producten zorgen ervoor dat je een vol en gevuld gevoel hebt. Daardoor klagen mensen die het Atkins dieet volgen nooit over een hongerig gevoel. Simpelweg omdat ze dat niet meer ervaren. Dit is dan ook een heel belangrijke basis binnen het dieet.

 

Alleen maar voordelen?

Het Atkins dieet is erg populair omdat er zoveel voordelen aan het dieet kleven. Afvallen zonder hongergevoel, afvallen door gewoon te blijven eten wat je lekker vindt. Afvallen met veel vis en vlees, wat voor de meeste mensen toch wel erg prettig is. Is er dan helemaal geen kanttekening? Jawel. Critici die het Atkins dieet scherp onder de loep hebben genomen denken dat er een te hoog cholesterol kan ontstaan door het langer volgen van dit dieet. Voor diabetici is het dus niet aan te raden om dit dieet te volgen. Wil je nu wel het Atkins dieet een kans geven, maar heb je last van suikerziekte? Raadpleeg dan van tevoren een arts of gewichtsconsulent. Deze kan naar jouw persoonlijke situatie kijken en bepalen of het Atkins dieet voor jou wel of niet geschikt is.

 

Atkins wat voor jou?

Je hebt meer kunnen lezen over het Atkins dieet. Dit koolhydraatarme dieet is erg populair, vanwege haar vele voordelen. Zo ervaar je weinig tot geen honger tijdens dit dieet. Ook val je af door gewoon vet te eten. Je mindert enkel en alleen in koolhydraten. Nadat je gewend bent aan de nieuwe voeding, val je vanzelf af. Heb jij te maken met overgewicht en wil je daar graag zelf iets aan doen? Overweeg dan zeker het Atkins dieet. Wellicht is het Atkins dieet ook wat voor jou.

Dr. Dukan inspireert veel eiwitdiëten

dr dukan dieetEiwitdiëten zijn erg in opmars. Het zijn de meest gewilde en populaire diëten van dit moment en dat is niet gek. Eiwitdiëten bieden bijzonder veel voordelen, zoals verderop te lezen zal zijn. De meeste eiwitdiëten die nu in de omloop zijn, hebben één basis: dr. Pierre Dukan. In dit artikel meer over de achtergrond van het eiwitdieet.

 

Proteïnedieet of eiwitdieet

De termen vliegen je soms om de oren. Daarom is het goed om te weten dat het proteïnedieet een andere benaming is voor een eiwitdieet. Proteïnes en eiwitten hebben verder dezelfde betekenis. Om je niet teveel te verwarren hanteren wij voornamelijk de term eiwitdieet. Voor de duidelijkheid: een eiwitdieet is geen crash dieet. Een crash dieet is namelijk een ongezonde manier van afvallen waarbij je vaak heel weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Een eiwitdieet zorgt juist dat je veel voeding binnenkrijgt en geen honger hoeft te lijden.

 

Voordelen van het eiwitdieet

Waarom willen zoveel mensen een eiwitdieet volgen? De redenen daarvoor zijn eenvoudig:

  • Het eiwitdieet is een vriendelijk dieet. Je hoeft er geen honger voor te lijden en de producten die je ervoor nodig hebt kun je gewoon in de supermarkt halen. In talloze receptenboeken of op internet zijn makkelijke recepten te vinden om eiwitrijke voeding klaar te maken.
  • Eiwitten hebben een positief effect op het opbouwen van spiermassa. Spieren hebben een positieve eigenschap, want ze verbranden automatisch vet voor je. Je kunt je spieren trainen en eiwitten eten, wat veel sporters en bodybuilders ook doen. Eiwitten zorgen er dus voor dat je een machine creëert die automatisch vet voor je verbrandt.
  • Eiwitten kosten veel vet en energie. Om ze af te breken doet je lichaam een beroep op de huidige vetreserves. Eet je dus veel vis en vlees (of andere eiwitrijke producten), dan gaat je lichaam vet omzetten in energie om die eiwitten te kunnen verbranden. Daarmee verdwijnt het vet dus als sneeuw voor de zon.

Het zijn deze voordelen die ervoor zorgen dat eiwitdiëten anno 2014 en 2015 erg in opmars zijn geraakt. De diëten worden door velen gevolgd en hebben een positief effect en kennen vooral voordelen en vrijwel geen nadelen. Geen wonder dus dat het proteïnedieet van dr. Pierre Dukan door zoveel mensen wordt gevolgd.

 

Dr. Pierre Dukan

De Franse dokter Pierre Dukan zocht een manier om effectief gewicht te kunnen verliezen. Hier was – voor hem in Frankrijk – veel vraag naar. Hij kwam op het idee om eiwitten in te zetten als manier om vet te verliezen en blijvend te verbranden, omdat hij de positieve eigenschappen van eiwitten als geen ander kende. Hij schreef vervolgens een boek waarin hij zijn dieet uit de doeken doet. Kort gezegd zijn er drie fasen in het dieet, die je moet volgen om succesvol af te vallen.

 

Fase 1: Aanvalsfase

In deze eerste fase ga je beginnen aan het eiwitdieet van dr. Piette Dukan door veel eiwitrijke producten te eten. Je mag veel mager vlees, zoals rundvlees en paardenvlees en moet oppassen met vetten en oliën.

Fase 2: Doorloopfase

Zodra je de eerste kilo’s verbrand hebt, mag je aan de slag met de doorloopfase. Je mag nu meer producten met minder eiwitten om weer wat meer afwisseling te eten. Deze fase duurt in principe net zolang tot je je streefgewicht bereikt hebt.

Fase 3: Consolidatiefase

Dr. Pierre Dukan wist dat veel mensen weer zouden gaan ‘jojo-en’ met hun gewicht en wilde dat voorkomen. Vandaar is er een consolidatiefase. Je gaat langzaam wennen aan een leven zonder dat je het Dukan dieet dagelijks volgt. De consolidatiefase duurt afhankelijk van het aantal kilo’s dat je wilde verliezen.

(Fase 4: Permanent dieet)

Officieel is er nog een vierde fase, namelijk die je de rest van je leven dient te volgen: een dag per week proteïnerijk eten om in balans te blijven.

 

Dieet of levenswijze?

Het dieet van dr. Dukan wordt – net als veel andere eiwitdiëten – ook wel gezien als een levenswijze. Het gaat erom dat je eiwitten toestaat in je leven en daardoor meer vanzelf af zult vallen. Deze levenswijze wordt steeds meer opgepakt door andere diëten en is ook terug te zien in het koolhydraatarme dieet. Hierbij gaat het erom dat je minder koolhydraten eet (een gedachte die het Dukan dieet ook heeft), maar dan andersom benadert. Het leuke is dat de meeste mensen die op zoek gaan naar vervangers voor die koolhydraten, uitkomen bij eiwitrijke voeding. Er is dus veel overlap tussen eiwitten en koolhydraten.