Waarom moet je het ziekenhuisdieet mijden?

ziekenhuisdieet wel of niet volgen?Met het ziekenhuisdieet in 3 dagen afvallen? Het kan. Het is zeker mogelijk om met het ziekenhuisdieet in korte tijd heel veel kilo’s te verliezen. Zo kun je per dag al één tot twee kilo vet verbranden. Maar wat er niet bij gezegd is, is dat het ziekenhuisdieet bijzonder ongezond is. In dit artikel wil ik duidelijk aangeven dat ik geen voorstander ben van het ziekenhuisdieet en dat ik iedereen wil adviseren op zoek te gaan naar gezondere alternatieven. Dat doe ik door uit te leggen wat het ziekenhuisdieet is, wat een crash dieet is en hoe de positieve effecten snel weer negatieve effecten zullen zijn. Doe er je voordeel mee en lees door waarom jij ook het ziekenhuisdieet zou moeten mijden.

 

Crash diëten voor de snelle afvaller

We leven in een tijd waarin we sneller te zwaar worden. Magnetronmaaltijden zijn makkelijker en sneller te bereiden dan gezonde voeding en we drinken liters sap en frisdrank, die boordevol suikers en vetten zitten. En als ze al light zijn, zitten er andere ongezonde stoffen in – zoals aspartaam. We eten niet meer volgens de bekende Schijf van Vijf en alsof dat allemaal niet erg genoeg is, doen we weinig aan beweging en sport. Nederland is massaal te dik geworden en we volgen de Verenigde Staten in hun ongezonde levenspatroon. Maar wie snel aankomt, wil vaak ook weer snel afvallen. Een manke van ons ego is dat we, ondanks die ongezonde voeding en levensstijl, wel verwachten dat we slank en dun kunnen zijn. Dat we zomers nagefloten worden op de boulevard waar we lopen te flanneren. En als dat niet vanzelf komt, dan dwingen we het af.

Dat is waar de crash diëten de hoek om komen. Een crash dieet is namelijk gericht op snel vet verbranden door zo min mogelijk te eten. Het richt zich op de verbranding van vet van binnen uit (dus zonder dat beweging noodzakelijk is) en stelt doelen op de kortere termijn. Het ziekenhuisdieet is een van de meest bekende crash diëten van dit moment. Andere crash diëten zijn:

  • Het 10 dagen dieet
  • Het yoghurt dieet/ het kwark dieet
  • Het soepdieet
  • Het 5 dagen dieet
  • Het sinaasappel dieet

Wat deze diëten gemeen hebben is dat je in korte tijd heel veel gewicht kan verliezen door zo min mogelijk te eten. In deze diëten zitten weinig producten. Zo eet je bij het yoghurt dieet voornamelijk yoghurt en weinig andere voedingsstoffen.

 

Het ziekenhuisdieet

Het idee van het ziekenhuisdieet is niet zo onaardig als het door de inleiding van mijn artikel misschien lijkt. In ziekenhuizen wordt het dieet namelijk nog altijd toegepast. Het doel is om patiënten klaar te maken voor een operatie. Zware patiënten moeten in korte tijd op gewicht komen en met een ziekenhuisdieet lukt dat aardig. Waarom? Omdat een ziekenhuisdieet zich richt op deze patiënten, die weinig energie nodig hebben daar ze in bed liggen. Ze krijgen dus met het ziekenhuisdieet de helft van de calorieën binnen die je als volwassene binnen zou moeten krijgen en vallen vanzelf kilo’s per dag af. Dat effect is een beetje te vergelijken met mensen die ziek zijn, zoals grieperig. Dan val je vaak ook af, omdat je gewoon te weinig eet en geen eetlust meer hebt.

Helaas ie het ziekenhuisdieet intussen ook buiten het ziekenhuis een succes. Mensen die gewoon hun dagelijkse ding moeten doen, willen afvallen met deze diëten en eten dus – net als die slaperige patiënten – nauwelijks iets. En dat is vervelend, want daardoor missen ze een hoop essentiële voedingsstoffen die het lichaam toch nodig heeft.

 

Welke voordelen zijn er aan het ziekenhuisdieet?

Waarom zouden mensen in vredesnaam voor zo’n dieet kiezen? Dat heeft te maken met het effect ervan. Het ziekenhuisdieet heeft namelijk snel en veel effect. Denk aan mensen die op vakantie willen en willen kunnen flanneren over de boulevard. Die moeten op het laatste nippertje op gewicht komen, anders passen ze niet in hun zwembroek of bikini. Of denk aan die dikke buurvrouw die volgende maand gaat trouwen en dolgraaf in een slanke trouwjurk wil passen. Dat lukt met een crash dieet als het ziekenhuisdieet. Want wie niet eet, valt vanzelf af.

 

Welke nadelen zijn er aan het ziekenhuisdieet?

De voordelen zijn van korte duur. Hooguit voor een week of twee. Daarna kom je heel snel weer aan, want het ziekenhuisdieet is door geen enkel gezond mens vol te houden. Je eet te weinig, wordt flauw en hebt behoefte aan meer voeding. Omdat je dat niet krijgt tijdens het ziekenhuisdieet, wordt je chagrijnig en soms zelfs ongelukkig. Er zijn heel veel mensen die psychische problemen krijgen door toedoen van het ziekenhuisdieet. Ze zijn al te dik, voelen zich al ongelukkig en worden dan door de honger nog minder gelukkig. Dat heeft zijn weerslag op hun geest en ook op hun geestelijke gesteldheid. Daarnaast krijg je met het ziekenhuisdieet essentiële voedingsstoffen niet binnen. Vetten en koolhydraten, eiwitten en vitaminen… je mist het allemaal als je zo streng op dieet gaat en je lichaam heeft die stoffen echt nodig om optimaal voor je te kunnen werken. Daar ga je dan ook zeker het effect van merken als je het ziekenhuisdieet te lang volgt.

Nadat je het ziekenhuisdieet gevolgd hebt en weer overgaat tot de orde van de dag zal je merken dat je heel snel weer aankomt. De reden daarvoor is simpel: wie 1.000 calorieën per dag eet (waar er minstens 2.000 vereist zijn) valt vanzelf van de honger af. Maar dat is niet vol te houden, dus die 2.000 calorieën worden na het dieet gewoon weer genuttigd en vaak zelfs meer. Je komt dus sneller aan dan je afgevallen bent.

 

Mijd het ziekenhuisdieet

Het mag duidelijk zijn. Ik ben al nooit een voorstander geweest van welk crash dieet dan ook, maar een ziekenhuisdieet spant voor mij wel de kroon. Het is niet voor niks in het ziekenhuis uitgevonden, met als doel om patiënten te helpen een operatie te ondergaan. Niemand had ooit de intentie om dit dieet naar buiten toe te brengen. Val dus niet af met het ziekenhuisdieet, want het zal je niet gaan helpen.

Koolhydraatarme diëten

Een koolhydraatarm dieet volgenTegenwoordig zijn koolhydraatarme diëten helemaal in. Koolhydraatarm diëten zijn bedoeld om op korte termijn, maar snel veel kilo’s te verliezen. Koolhydraatarme diëten zijn een vorm van een crash dieet. Het is een heerlijke vorm van diëten, met een blijvend effect waarbij je geen aanslag meer hoeft te plegen op je lichaam. In dit artikel word je meer geïnformeerd over koolhydraatarme diëten. Er wordt je verteld wat koolhydraatarme diëten zijn. Ook wordt er uitgelegd hoe je met een koolhydraatarm dieet zoveel af kan vallen. Tot slot worden je de eerste stappen aangereikt om met een koolhydraatarm dieet te beginnen. Aan het einde van het artikel kun je direct aan de slag. Afvallen door middel van een koolhydraatarm dieet.

 

Minder koolhydraten

Bij een koolhydraatarm dieet gaat het erom dat je minder koolhydraten nuttigt dan je op dit moment doet. Bij veel andere diëten worden koolhydraten overgeslagen. Ze richten zich op een minimale inname van vetten en calorieën. Koolhydraten worden daarbij overgeslagen. Koolhydraten zijn namelijk echte dikmakers. Koolhydraten worden in je bloed omgezet tot suikers en suikers worden op hun beurt weer omgezet naar vet. Zodra je koolhydraten eet en die niet direct verbrandt, kom je dus aan. Koolhydraten zitten in verschrikkelijk veel voeding. Denk bijvoorbeeld aan pasta en aan brood. Deze gerechten staan bij veel mensen dagelijks op tafel. Een dikmaker die je dus dagelijks alle ruimte geeft.

 

Aan de slag met een koolhydraatarm dieet

Je kunt direct aan de slag met de koolhydraatarm dieet. Daarover straks meer. Een koolhydraatarm dieet gaat er vanuit dat je minder koolhydraten eet. Ga dus op onderzoek naar producten die minder koolhydraten bevatten. Een groot voordeel is dat deze producten vaak wel meer eiwitten bevatten. Een eiwitdieet, een ander populair dieet, bevat veel eiwitten omdat eiwitten moeilijk zijn af te breken door het lichaam dus ook bijzonder veel energie vragen. Het vet verbranden gaat op die manier automatisch. Koolhydraatarme producten zijn vaak dus ook eiwitrijk. Denk hierbij aan vlees, vis, noten, zaden, bepaalde groenten en bepaalde fruitsoorten. Deze producten zijn heel eenvoudig via een supermarkt aan te schaffen.

 

Koolhydraatarme recepten

Wil je aan de slag met een koolhydraatarm dieet? Dan is het zaak om op zoek te gaan naar koolhydraatarme recepten. De meeste producten die je in de supermarkt ziet zijn gericht op koolhydraten, maar er zijn ook veel vervangers te vinden. Koolhydraatarme recepten zijn eenvoudig op het internet te vinden. In Amerika is dit momenteel een rage. Daar wordt het ‘low carb’ genoemd. In Nederland begint het ook steeds meer op te komen.

 

Begin vandaag nog aan een koolhydraatarm dieet

Je kunt vandaag nog beginnen aan het koolhydraatarm dieet door de producten die veel koolhydraten bevatten te vervangen door een product met minder koolhydraten. Ga eens op onderzoek uit naar dergelijke vervangers. Bekijk welke producten veel koolhydraten bevatten en ga zo op zoek naar alternatieven voor deze producten. In de supermarkt is er van alles te vinden. Zoals gezegd, de meeste koolhydraatarme producten zijn tevens eiwitrijk. Wil je dus meer koolhydraatarme producten eten, dan kun je ook op zoek gaan naar het eiwitdieet. Vlees, vis, zuivel zijn al een goed begin.

 

Sport: nog meer effect te ervaren

Het koolhydraatarme dieet is een goed dieet voor mensen die snel willen afvallen en ook door middel van voeding hun gewicht op peil willen houden. Maar om nog meer effect te ervaren, is het aan te bevelen om ook meer te gaan bewegen. Sporten kan je helpen om nog meer gewicht verliezen. Wil je dus aan de slag kunnen gaan met een koolhydraatarm dieet? Ga dan op zoek naar eiwitrijke producten, producten met weinig koolhydraten en zoek naar recepten voor koolhydraatarme maaltijden waarbij je met gemak meer kan bewegen. Op die manier zou je veel gewichtsverlies open bijzonder efficiënte, verantwoorde en gezonde manier.

Dr. Dukan inspireert veel eiwitdiëten

dr dukan dieetEiwitdiëten zijn erg in opmars. Het zijn de meest gewilde en populaire diëten van dit moment en dat is niet gek. Eiwitdiëten bieden bijzonder veel voordelen, zoals verderop te lezen zal zijn. De meeste eiwitdiëten die nu in de omloop zijn, hebben één basis: dr. Pierre Dukan. In dit artikel meer over de achtergrond van het eiwitdieet.

 

Proteïnedieet of eiwitdieet

De termen vliegen je soms om de oren. Daarom is het goed om te weten dat het proteïnedieet een andere benaming is voor een eiwitdieet. Proteïnes en eiwitten hebben verder dezelfde betekenis. Om je niet teveel te verwarren hanteren wij voornamelijk de term eiwitdieet. Voor de duidelijkheid: een eiwitdieet is geen crash dieet. Een crash dieet is namelijk een ongezonde manier van afvallen waarbij je vaak heel weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Een eiwitdieet zorgt juist dat je veel voeding binnenkrijgt en geen honger hoeft te lijden.

 

Voordelen van het eiwitdieet

Waarom willen zoveel mensen een eiwitdieet volgen? De redenen daarvoor zijn eenvoudig:

  • Het eiwitdieet is een vriendelijk dieet. Je hoeft er geen honger voor te lijden en de producten die je ervoor nodig hebt kun je gewoon in de supermarkt halen. In talloze receptenboeken of op internet zijn makkelijke recepten te vinden om eiwitrijke voeding klaar te maken.
  • Eiwitten hebben een positief effect op het opbouwen van spiermassa. Spieren hebben een positieve eigenschap, want ze verbranden automatisch vet voor je. Je kunt je spieren trainen en eiwitten eten, wat veel sporters en bodybuilders ook doen. Eiwitten zorgen er dus voor dat je een machine creëert die automatisch vet voor je verbrandt.
  • Eiwitten kosten veel vet en energie. Om ze af te breken doet je lichaam een beroep op de huidige vetreserves. Eet je dus veel vis en vlees (of andere eiwitrijke producten), dan gaat je lichaam vet omzetten in energie om die eiwitten te kunnen verbranden. Daarmee verdwijnt het vet dus als sneeuw voor de zon.

Het zijn deze voordelen die ervoor zorgen dat eiwitdiëten anno 2014 en 2015 erg in opmars zijn geraakt. De diëten worden door velen gevolgd en hebben een positief effect en kennen vooral voordelen en vrijwel geen nadelen. Geen wonder dus dat het proteïnedieet van dr. Pierre Dukan door zoveel mensen wordt gevolgd.

 

Dr. Pierre Dukan

De Franse dokter Pierre Dukan zocht een manier om effectief gewicht te kunnen verliezen. Hier was – voor hem in Frankrijk – veel vraag naar. Hij kwam op het idee om eiwitten in te zetten als manier om vet te verliezen en blijvend te verbranden, omdat hij de positieve eigenschappen van eiwitten als geen ander kende. Hij schreef vervolgens een boek waarin hij zijn dieet uit de doeken doet. Kort gezegd zijn er drie fasen in het dieet, die je moet volgen om succesvol af te vallen.

 

Fase 1: Aanvalsfase

In deze eerste fase ga je beginnen aan het eiwitdieet van dr. Piette Dukan door veel eiwitrijke producten te eten. Je mag veel mager vlees, zoals rundvlees en paardenvlees en moet oppassen met vetten en oliën.

Fase 2: Doorloopfase

Zodra je de eerste kilo’s verbrand hebt, mag je aan de slag met de doorloopfase. Je mag nu meer producten met minder eiwitten om weer wat meer afwisseling te eten. Deze fase duurt in principe net zolang tot je je streefgewicht bereikt hebt.

Fase 3: Consolidatiefase

Dr. Pierre Dukan wist dat veel mensen weer zouden gaan ‘jojo-en’ met hun gewicht en wilde dat voorkomen. Vandaar is er een consolidatiefase. Je gaat langzaam wennen aan een leven zonder dat je het Dukan dieet dagelijks volgt. De consolidatiefase duurt afhankelijk van het aantal kilo’s dat je wilde verliezen.

(Fase 4: Permanent dieet)

Officieel is er nog een vierde fase, namelijk die je de rest van je leven dient te volgen: een dag per week proteïnerijk eten om in balans te blijven.

 

Dieet of levenswijze?

Het dieet van dr. Dukan wordt – net als veel andere eiwitdiëten – ook wel gezien als een levenswijze. Het gaat erom dat je eiwitten toestaat in je leven en daardoor meer vanzelf af zult vallen. Deze levenswijze wordt steeds meer opgepakt door andere diëten en is ook terug te zien in het koolhydraatarme dieet. Hierbij gaat het erom dat je minder koolhydraten eet (een gedachte die het Dukan dieet ook heeft), maar dan andersom benadert. Het leuke is dat de meeste mensen die op zoek gaan naar vervangers voor die koolhydraten, uitkomen bij eiwitrijke voeding. Er is dus veel overlap tussen eiwitten en koolhydraten.

Geen honger meer tijdens je dieet met Atkins

Atkins dieetAanhangers van het Atkins dieet zeggen dat ze minder honger ervaren dan de meeste andere mensen die een ander dieet volgen. Hoe komt dat? Het heeft alles te maken met de wijze waarop het Atkins dieet koolhydraten vervangt. In dit artikel meer informatie over het succesvolle Atkins dieet. Zo kun jij bepalen of het Atkins dieet voor jou een serieus dieet zou kunnen zijn om mee af te vallen. We behandelen van alles in dit artikel: een achtergrond van het dieet, wat je wel en niet mag eten en de risico’s van het dieet.

 

Achtergrond

Het Atkins dieet is een koolhydraatarm (low carb) dieet dat vooral in de Verenigde Staten erg populair is geworden vanwege haar andere denkwijze. Waar veel diëten zich richten op het minderen van vet eten, richt het Atkins dieet zich er juist meer op. Je mag bij het Atkins dieet gerust room en mayonaise nemen, net zoals vette vis- en vleessoorten. Waarom? Omdat het Atkins dieet ervan uitgaat dat koolhydraten de meeste calorieën bevatten en dus dikmakers zijn. Koolhydraten worden in je lichaam opgeslagen en omgezet in suiker en vervolgens in vet, waardoor je heel snel aan kan komen. Omdat de meeste diëten gewoon toestaan om koolhydraten te eten, merken veel gebruikers niet dat ze aan blijven komen. Ze sporten hard en eten gezonder, maar vallen nauwelijks af. En dat terwijl gebruikers van het Atkins dieet juist met grote hoeveelheden afvallen.

 

Wat mag je wel en wat mag je niet eten?

Bij het koolhydraatarme dieet, wat het Atkins dieet dus is, gaat het erom dat je koolhydraten laat staan. Dat kan even wennen zijn, want koolhydraten zitten in de meeste bekende voedingsproducten. Denk aan brood, pasta, rijst en ga zo maar even door. Wie koolhydraten gaat minderen moet dus op zoek naar goede alternatieven. Gelukkig zijn die er in eiwitten. Eiwitrijke producten zijn toegestaan, evenals vette producten. Vlees en vis, maar ook zuivel, room en andere vette producten. De eiwitten in die producten zorgen ervoor dat je een vol en gevuld gevoel hebt. Daardoor klagen mensen die het Atkins dieet volgen nooit over een hongerig gevoel. Simpelweg omdat ze dat niet meer ervaren.

 

Alleen maar voordelen?

Het Atkins dieet is erg populair omdat er zoveel voordelen aan het dieet kleven. Afvallen zonder hongergevoel, afvallen door gewoon te blijven eten wat je lekker vindt. Afvallen met veel vis en vlees, wat voor de meeste mensen toch wel erg prettig is. Is er dan helemaal geen kanttekening? Jawel. Critici die het Atkins dieet scherp onder de loep hebben genomen denken dat er een te hoog cholesterol kan ontstaan door het langer volgen van dit dieet. Voor diabetici is het dus niet aan te raden om dit dieet te volgen.

 

Atkins wat voor jou?

Je hebt meer kunnen lezen over het Atkins dieet. Dit koolhydraatarme dieet is erg populair, vanwege haar vele voordelen. Zo ervaar je weinig tot geen honger tijdens dit dieet. Ook val je af door gewoon vet te eten. Je mindert enkel en alleen in koolhydraten. Nadat je gewend bent aan de nieuwe voeding, val je vanzelf af. Wellicht is het Atkins dieet ook wat voor jou.

Over Tjalie

Tjalie Rapid is een Nederlandse auteur en voedseldeskundige die onder diverse pseudoniemen veel boeken en artikelen geschreven heeft over gezonde voeding. Tjalie werd geboren in 1971 en ging na zijn middelbare school naar de universiteit in Amsterdam. Na een paar jaar voor de krant te hebben gewerkt, stortte hij zich volledig op het schrijven van boeken over voeding. Van zijn hand zijn diverse receptenboeken verschenen, waarvoor hij de hele wereld over reisde. De Chinese keuken spreekt Tjalie het meeste aan. Het is dan ook dat veel van zijn opvattingen stoelen op de meningen en visies van geleerden uit het oosten.

Tjalie is kritisch als het om voeding gaat, maar nog kritischer is hij over diëten. In zijn artikelen neemt hij mensen mee die op zoek zijn naar een dieet. Hij vertelt hen welk dieet het meest geschikt is en steekt zijn afschuw over bepaalde diëten – zoals het ziekenhuisdieet – nooit onder stoelen of banken. Crash diëten komen er bij Tjalie niet in. Liever kiest hij voor duurzaam.

In zijn vrije tijd reist Tjalie veel. Hij is niet getrouwd en heeft ook geen kinderen. Naast reizen houdt hij ervan om te lezen en met vrienden uit eten te gaan. Wil je meer in contact komen met Tjalie of wil je hem boeken om te komen spreken? Neem dan contact op volgens onderstaand formulier.